Bæredygtige Byer™

Intelligent belægning på fremtidens stier og veje

Nye teknologiske tendenser fokuserer på veje og stier, der kan generere og udnytte grøn energi via intelligente belægninger. Et stinet i Sydengland har fået en overfladebehandling, der lyser op som stjerner i mørket, og i fremtiden vil vi formentlig kunne interagere med motorvejen.

Starpath
Stjernestien, Foto: Pro-Teq Surfacing

Som et alternativ til vores elektriske vej- og stibelysning, er designere i gang med at udvikle intelligente teknologier, hvor belysning af vores veje kan ske ved hjælp af vejret og innovative materialer. Udover at sætte fokus på energiforbruget ved elektrisk belysning, tager designerne også fat i udfordringen omkring lysforurening. Ved at lave intelligente designs, der reagerer på intensiteten af mørket, bilers lygter eller temperaturen udenfor, forsvinder lyskilderne i de tidsrum, hvor der ikke der brug for dem. 

Soldrevne stier

Et firma sydvest for London, Pro-Teq Surfacing, har udviklet en belægning, der absorberer solens UV-stråler om dagen og lyser op om natten. Men sammenlignet med andre selvlysende overflader skiller denne belægning sig ud, fordi den mere ligner glitrende krystaller i asfalten. Teknologien er blevet implementeret i stinetværket i en park i Cambridge, i stedet for almindelige gadelygter. Stjernestien ("Startpath") er ved at blive testet og fungerer som en foreløbig prototype. Som erstatning for elektrisk gadelys, er teknologien et forslag til kommuner, der vil spare energi og økonomi ved at fjerne belysningen langs gang- og cykelstier. Belysningen fra asfalten giver gående og cykelister en sikker vej gennem området, uden at belægningen har en blændende effekt eller generer naboer.  

Ligesom teknologien i en iPhone kan Stjernestien lyse vejen mere op hvis natten er bælgmørk, og mindre hvis der er fuldmåne. Den intelligente belægning er bæredygtig og hurtig at påføre et stinet, der derfor ikke skal lægges om. Efter at have malet den eksisterende belægnings overflade med en væske, kan området genåbnes efter ca. 30 minutter. 

Solar walkSolar Walk Foto: George Washington University

Et andet bud på en innovativ belægning, der udnytter solens stråler er "Solar Walk", der er udviklet i Virginia. Designerne bag projektet hævder, at de har skabt verdens første fortov af solceller. Feltet på omkring 9 km2, der blev præsenteret i oktober 2013, er implementeret i jorden langs et stinet og kan holde til, at man går på det. Udviklingen af Solar Walk startede i 2011 og sammen med George Washington University, vil Onyx Solar fortsætte med at udvikle mere æstetiske solcelledesigns.  

Fremtidens interaktive motorveje

Med visionen om intelligent belægning i stor skala, er et design til motorveje på tegnebrættet hos den hollandske designer Daan Roosegaarde. "Smart Highway" er en interaktiv og bæredygtig vej med intelligente funktioner, der kommunikere med bilisterne og samtidig selv genererer energi. Formålet med den smarte motorvej er at skabe mere sikkerhed i trafikken og reducere energiforbruget ved gadebelysning.  

Intelligent motorvejIntelligent motorvej Illustration: Studio Roosegaarde

Flere af funktionerne på den interaktive vej er implementeret med dynamisk maling. "Dynamic Lines" er midterstriber, der tilpasser sig trafikken og skifter mellem at være hhv. hele og stiplede linjer. Den dynamiske maling kan også bruges til at forme iskrystaller på vejen. Krystallerne reagerer og lyser op på asfalten, når temperaturen når ned under frysepunktet. På sigt vil en "Induction Priority Lane" kunne oplade elektriske biler, mens de kører, og samtidig vil der blive genereret energi til interaktivt lys, der følger bilen, hvorefter det slukker, når man er kørt forbi.

Vinder af INDEX Community prisen i 2013

"Smart Highways" var det vindende projekt ved INDEX Award prisen i Community-kategorien i år. Den hollandske designer Dann Roosegaarde er ved at udvikle teknologien og virkeliggøre projektet i samarbejde med Heijmans Infrastructure. Prisen Daan Roosegaarde modtog på 100.000 €, vil blive brugt på at realisere konceptet. Den dynamiske maling til striber og iskrystaller bliver det første fokus og dernæst skal funktionen, der kan oplade elektriske biler, mens de kører, udvikles. 

Læs om en 500 meter teststrækning på en motorvej i Holland her

14. november 2013 / Af Nina Kirstine Busk

Sidst opdateret d. 22. april 2014

Kommentarer

}