Bæredygtige Byer™

Humlebæk: Haver til Maver

I naturskønne omgivelser i Humlebæk, Danmark, fokuserer et velbesøgt skoleprojekt på at udvikle børns viden om landbrug, madlavning og sunde madvaner. Med udsigt til Øresund anlægger eleverne skolehaver, hvor de skal dyrke deres egne afgrøder. Andre børn kommer på endagsbesøg og får en oplevelse og forståelse af fødevarernes gang fra jord til bord. Projektet har vist sig at være meget populært og har årligt besøg af 15.000 skolebørn, som dyrker deres egen have, oplever naturen og laver mad sammen.

Haver_til_maver_top_case_0
Skolebørn arbejder i grøntsagshaverne, Venligst udlånt af Haver til Maver, Thomas Nielsen

Aarstidernes grund i Humlebæk, Krogerup Avlsgaard, danner rammen om oplevelser og undervisning og tilbyder skoleklasser at deltage i projektet Haver til Maver. Eleverne inviteres blandt andet til at dyrke deres egen have, lave mad i et udekøkken eller komme på endagsbesøg, hvor de får indblik i natur og madlavning. Formålet med projektet er, at børn skal kunne forholde sig til, hvor råvarer kommer fra og være med i både proces og tilblivelse af den mad, de spiser. Projektet tager udgangspunkt i Aarstidernes tidligere erfaringer med undervisning og madvaner.

Skolehaverne, der er projektets hjerte, er placeret tæt på Krogerups hovedbygning med udsigt over Øresund, skov og marker. Hver skoleklasse har deres egen have, som de anlægger med hjælp fra erfarne gartnere. Gartnerne, der alle er naturformidlere, følger eleverne i haverne og underviser dem i forbindelse med dyrkning. Naturvejledningsaktiviteterne tager udgangspunkt i Haver til Mavers eget undervisningsmateriale eller Krogerups naturplan. Når eleverne er væk, hjælper gartnerne med at luge haverne for at sikre projektets langsigtede bæredygtighed. Ved hjælp af et 24-timers webkamera kan eleverne holde øje med, hvordan deres grøntsager vokser og hvordan vejr og vind er på gården.

Skolebørn i haverne i sensommeren, Venligst udlånt af Haver til Maver , Thomas Nielsen

Det er tanken, at de grøntsager børnene planter på deres jordlod senere skal bruges til madlavning i gårdens udekøkken. Ved flere besøg i Haver til Maver projektet er der tilknyttet en madlavningsaktivitet. Projektet har udviklet et undervisningsmateriale, og alle elever skal lave mad efter en række lette madopskrifter. Med hjælp fra en uddannet kok foregår madlavningen over bål og efterfølgende kan børnene servere og smage deres egen mad.

Firmaet Aarstiderne har siden 1999 dyrket økologiske grøntsager og leveret dem til private forbrugere. Siden firmaets start har de sideløbende med produktion og salg engageret sig i undervisning og børns læring. Det igangværende projekt Haver til Maver er Aarstidernes skoletjeneste med fokus på den mad, børn spiser og den natur, de omgiver sig med.

Haver til Maver har fra starten været et tilløbsstykke. I 2009 har 52 skoleklasser været tilknyttet projektet med 8 besøg fra april til oktober og ca. 3000 børn har været på dagsbesøg. I alt har ca. 15.000 elever været igennem undervisning på Krogerup Avlsgaard. Mange forældre og søskende til børnene kommer også forbi og engagerer sig i havernes vedligeholdelse. Projektets succes er bekræftet i en foreløbig evaluering, der understreger elevernes engagement. Evalueringen viser sig blandt andet, at børnene synes, det er sjovt og lærerigt at være i haverne og både forældre og lærere bekræfter, at humøret bliver bedre hos skolebørnene. 

DAC& BOOKS/SHOP

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

Kommentarer

}