Bæredygtige Byer™

New York City: Skolehaven er det nye klasseværelse

Målet med den nye taghave på toppen af en skole i New York city, USA, er at nå eleverne på en ny og interaktiv måde. Skolehaver giver oplagte muligheder for at fortælle børn om klima og god og næringsrig kost, men de giver også mulighed for at vise børnene en sundere livsstil gennem en anderledes og mere praktisk 'hands on' undervisning, der kan knytte sig til stort set alle fag i skolen.

greendeck_top_0
Taghave som klasseværelse i New York City. Foto venligst udlånt af Rachel Kangas.

På taget af Robert Simon Complex på Lower East Side, kommer en ny New Yorker tagkøkkenhave til at ligge. Haven tilhører tre folkeskoler i området og skal fungere som et udendørs klasseværelse for både store og små elever. Projektet ledes af designeren bag World Trade Center Memorial, Michael Arad, der også er forælder på skolen, men ideen og initiativet til haven kommer fra en større gruppe af frivillige lærere og forældre på skolerne. Anlæggelsen af haven påbegyndes i efteråret 2010, og i efteråret  2012 kan børnene plante deres første grøntsager i den 280 kvadratmeter store taghave med den imponerende udsigt over byen.

Forældre og lærer ønsker at bruge haven til at sætte fokus på fedme blandt børn, og til at skabe et alternativ til den dårlige, ofte friturestegte frokost eleverne spiser. I USA er 2 ud af 3 børn overvægtige, og problemet er stigende. Det kan have store helbredsmæssige konsekvenser for børnene. Blandt andet er der øget risiko for at udvikle type 2-sukkersyge og hjertekarsygdomme i en tidlig alder, og stor risiko for også at forblive overvægtig som voksen. Det er derfor vigtigt, at børnene får nogle gode, sunde kost- og motionsvaner allerede i barndommen.

Ved at integrere haven i skolens eksisterende undervisning, kan børnene lære om ernæring, som kan bidrage til at give dem en bedre forståelse af vigtigheden af god og næringsrig mad. Eleverne skal kunne smage deres egne dyrkede grøntsager tilberedt i skolens kantine, og intentionen er, at det vil komme til at spille en vigtig rolle i påvirkningen af de unges kost- og spisevaner.

Skolehave på taget, NYC. Foto venligst udlånt af Rachel Kangas.


Springs skole i East Hampton New York har siden september 2009 haft en 'spiselig' skolegård i et drivhus ved siden af skolen. Haven, der ligesom taghaven i NY er startet og drevet af frivillige kræfter, har en fuldtidsansat gartner og 'Food Educator', der både passer haven og hjælper lærerne med at inddrage det udendørs klasseværelse og dets mange muligheder i undervisningen. For eksempel er eleverne i et år blevet undervist af en ernærings-ekspert, der har fortalt dem, hvordan de bedst passer på deres krop gennem rigtig kost og motion.

Skolen har udarbejdet en læreplan for alle otte klassetrin, med hands-on opgaver, der knytter sig til haven. Eleverne arbejder med emner, der omhandler fødevarernes rolle i arbejdet med at skabe en bæredygtig planet. Eleverne lærer at dyrke og høste grøntsager og frugt. Blandt andet har de taget jordprøver, opfundet en kompostmaskine, og brugt 3D animationsprogrammer til at konstruere haveprojekter, inden det blev bygget udendørs. Der afholdes en fest for familie og venner, hvor høsten bliver vist frem, tilberedt og smagt på. Eleverne sælger også grøntsager, stiklinger og blomsterbuketter på markeder og til lokale restauranter. De får undervisning i verdens kulturer, hvor de lærer om mad fra hele verden, og de har hjemkundskabsundervisning, hvor de samarbejder med lokale restauranter om at lave god og næringsrig mad til sig selv og deres familier.
 

"Det er utroligt, når du ser børn gå ud i haven og sige, 'Åh Gud, jeg vidste ikke gulerødder voksede sådan." - Judiann Carmack, underviser i miljø-og landskabsmæssige design på Bridgehampton og Ross Skoler.
 


Skolehavernes start


Alice Waters er en amerikansk kvindelig restaurantejer og fortaler for økologisk og lokalt dyrket fødevarer. I 1996 oprettede hun en skolehave, "The Edible School Yard" ved Berkeleys Martin Luther King, Jr. Mellemskole. Haven er på 4 km2 med et tilstødende klasseværelse med køkkenfaciliteter. Der er lavet en "øko-gastronomiske" læseplan, hvor den spiselige skolehave aktiverer tusind studerende i alle aspekter af fødevarernes cyklus. Programmet er nationalt anerkendt for sin indsats for at integrere havearbejde og madlavning i skolernes pensum. Alice Waters har desuden etableret Chez Panisse Foundation i 1996, som støtter skolehaver og opfordrer til lignende programmer, der bruger madtraditioner til at undervise og opdrage skoleelever. Succesen med de spiselige skolegårde førte til School Lunch initiativet, og har resulteret i at en nærende frokost og erfaring med havearbejde er obligatorisk i læseplanerne for alle offentlige skoler i USA.


Skolehaver i Danmark


I Danmark kunne det være en mulighed at benytte de flade tage på landets skoler, for eksempel 1970'erne skolebarakker, til at anlægge undervisningshaver. Det ville dels kunne bidrage i kampen mod klimaforandringer, dels integreres i elevernes undervisning på alle klassetrin og i mange forskellige fag.

 

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

Kommentarer

}