Bæredygtige Byer™

Budapest: Cyklisterne fordobles

I gaderne i Ungarns hovedstad, Budapest, blomstrer cykelkulturen. Hovedstadens indbyggere bruger i dag cyklen som transportmiddel til skole og arbejde og de sidste to år er antallet af cyklister fordoblet i byen. Racer-, bedstemor- og ladcykler fylder gadebilledet og understreger Budapests ry som en af de mest cykelvenlige byer i Østeuropa. Igennem fredelige massedemonstrationer og mainstreaming ønsker cyklisterne og bystyret, at flere indbyggere vil blive en del af byens spirende cykelkultur.

Budapest-_Copenhagenize_midterbillede_Mikael-Colville-Andersen_640x375px
Nattecyklister i Budapest. Foto venligst udlånt af Mikael Colville-Andersen/Zakka, Flickr

I Budapest bruges cyklen både som transportmiddel og til fritidsformål. I dag dækker cyklisterne 4 % af byens transportbehov og andelen af cyklister fordobles næsten årligt. Budapest har i længere tid været kendt i regionen for en stærk folkelig cykelkultur og for et cykelvenligt bystyre, der arbejder for at styrke byens cyklisme. Byen er af for eksempel Copenhagenize.com udnævnt som Østeuropas mest cykelvenlige by.

Succesen med at få flere cyklister på gaderne i Budapest skyldes blandt andet bystyrets arbejde med at forbedre faciliteter og sikkerheden for byens cyklister. De seneste år har Budapest Kommune gjort en målrettet indsats for at integrere cyklismen i byens øvrige transportsystem. Allerede i dag er der anlagt mange vejstrækninger med cykelstier, en naturskøn cykelrute langs byens parker, cykelstativer flere steder i byen og det er muligt at tage cyklen med på hovedstadens toge (eng: suburban railway lines). Og bystyret arbejder fortsat på at forbedre forholdene.

I Budapest har både cyklister, aktivister og bystyret haft fokus på at mainstreame den urbane cykelkultur og gøre cyklen til en almindelig og respekteret transportform. Aktivister og bystyre arbejder imod at cyklismen bliver opfattet som en aggressiv og snæver bevægelse, hvad der er tilfældet i mange andre byer. Det subkulturelle aspekt af cyklismen skal anerkendes, men det er vigtigt, at almindelige borgere gøres til en del af kulturen. Det er målet, at cyklisme opfattes som normal og accepteret og at cyklen reetableres som en respektabel transportform.


Budapest Critical Mass cyklister. Foto venligst udlånt af Mikael Colville-Andersen/Zakka, Flickr


For at understrege cyklismens brede appel har det ungarske cyklistforbund Magyar Kerékpárosklub investeret i effektive holdningsændrende kampagner, der portrætterer cyklismen som en hurtig, ubesværet, behagelig og effektiv transportform. Forbundet promoverer for eksempel cykling som en hverdagstransport for den brede befolkning ved at bruge atypiske cyklister i reklamer til at understrege, at alle kan bruge cyklen som transportmiddel.

Cyklismens fremskridt som almen transportform afspejler sig også i Budapests halvårlige cykeldemonstrationer, de såkaldte 'Critical Mass' demonstrationer. Ofte er Critical Masses i andre byer præget af aggression, attitude og subkulturelle protester mod den etablerede bilisme. Men i Budapest tiltrækker begivenheden titusindvis af indbyggere, der ønsker at fremme brugen af cyklen i hverdagen. Demonstrationerne er aldrig voldelige, cyklisterne holder tilbage ved rødt lys og flere gange har prominente deltagere, som for eksempel Ungarns præsident László Sólyom, cyklet med, for at bakke op om cyklismen i Budapest.


Cyklismens modstandere


Selvom den overordnede indstilling til cykler i Budapest er positiv, er det dog ikke uden modstand, at transportformen har fået mere plads i bybilledet. I 2009 blev mindre, men vigtige forandringer til fordel for cyklismen, mødt med protester fra byens bilentusiaster. Blandt andet blev 70 parkeringspladser nedlagt, for at gøre plads til gående og cyklister og en af byens hovedvejbaner blev inddraget til fordel for en ny cykelsti. Organisationen EMPAMO (Movement for Human Parking) startede en offensive mod cyklismen i Budapest, som de kalder fascistisk. Det er dog kun lykkedes at samle ganske få demonstrerende bilister.
 

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

Kommentarer

}