Bæredygtige Byer™

San Francisco: Gule taxaer bliver grønne

Taxaerne i San Francisco, USA, går foran i kampen for et bedre miljø. Over halvdelen af byens taxaer er i dag hybridbiler eller kører på komprimeret naturgas. Og andelen af miljøvenlige taxaer stiger støt. For initiativet er ikke kun gavnligt for miljøet, men også for chaufførernes pengepung.

San_Fran_Taxi__uploaded_on_February_4_2009_by_Ignacio_Guerra_top
Gul taxa i San Franciscos gader. Igancio Guerra, 4. february 2009, Flickr Creative Commons.

Da det grønne taxaprogram startede i 2010 roste den daværende borgmesteren i San Francisco Gavin Newsom initiativet, der indtil videre har haft stor succes. Mere end 57 procent af byens taxaer kører i dag på komprimeret naturgas (CNG) eller er hybridbiler. I 2008 vedtog byen en lov, der gav taxaselskaberne fire år til at nedbringe deres udledning af drivhusgasser med 20 procent fra 1990-niveauet. Indtil nu er drivhusgasudledningen reduceret med mere end 12 procent.

Da lovforslaget blev fremlagt, udtrykte flere bekymring. Ville vedligeholdelsesudgifterne være høje, passagernes benplads trang og batterierne holde bilens levetid ud? Men San Francisco har allerede mere end 700 hybridtaxaer i gaderne og indtil videre har ingen af disse problemer vist sig. I 2005 blev 15 hybridtaxaer, alle af mærket Ford Escape, forsøgsvist anvendt i San Francisco. Bilerne har i dag kørt omkring 300.000 kilometer. De nærmer sig pensionsalderen for taxaer og bliver taget af vejene som følge heraf - ikke fordi de ikke kan køre mere. Deres levetid viser, at hybridteknologien er mere holdbar end tidligere antaget.
 

Den nye hybridtaxa i brug i San Francisco, Ford Escape. Otzberg, 30. juli 2006, Flickr Creative Commons.


Hybridbilerne er ideelle for miljøet. Ikke alene kører de længere på literen end almindelige benzinbiler, de udleder også langt mindre CO2. Bilerne klarer sig særligt godt ved lave hastigheder og i tomgang, hvilket er særdeles relevant for byens taxaer. Den almindelige taxa i San Francisco, en Ford Crown Victoria, kører kun mellem 5-6 km pr. liter i byen, fortæller Taxi og Limousine organisationens talsmand Allan Fromberg. "Den er bestemt ikke kendt for at være brændstofeffektiv," siger han. En hybridtaxa som Ford Escape, der kører på en kombination af benzin og elektricitet, kører til sammenligning omkring 14-15 km pr. liter.

De grønne køretøjer er ikke kun til gavn for miljøet, men også for taxaselskabernes bundlinje. Forsøgsbilerne i San Francisco har sparet taxachaufførerne for omkring $ 9,000 USD (ca. 50.250 kr.) årligt i benzin, lidt afhængigt af brændstofpriserne og antallet af vagter. Desuden kræver bilerne langt færre reparationer af bremser og nogle af hybridmodellerne er samtidig billigere at købe end den traditionelle Crown Victoria.


'For taxachauførerne handler det lige så meget om pengene i deres lomme, som om fordelen for miljøet.' - Allan Fromberg
 

Og fremtiden ser lys ud for San Franciscos miljøvenlige taxaer. Bilfabrikanterne Ford, Nissan og General Motors har alle indvilget i at fremstille et større antal hybridbiler specielt til anvendelse som taxaer. Sammen med New Yorks taxachauffører, der har indført et lignende program, har selskaberne måttet kæmpet for at få de biler, der bliver produceret. Samtidig ønsker San Franciscos borgmester at opstarte et nyt demonstrationsprojekt, der udover hybridbilerne skal fremme eldrevne taxaer. Med den gode modtagelse ser de miljøvenlige taxaer ud til at være en fordel for både miljøet, taxachaufførerne og indbyggerne i San Francisco.
 

Effekten af den grønne taxapolitik


Initiativet har hele vejen været støttet af taxachauffører, taxaselskaber og offentligheden. San Francisco har formået at reducere CO2-udledningen fra byens taxaflåde fra mere end 100.000 ton årligt til cirka 40.000 ton årligt, mens antallet af taxaer på samme tid er steget. Byen regner med i 2015 at have erstattet den resterende CO2-udledning med vedvarende energikilder og investeringer i energieffektivitet og stiler mod at blive helt CO2-neutrale på taxaområdet i 2020. Ifølge Paul Gillespie, manden bag San Franciscos grønne taxapolitik, "er den grønne taxapolitik gearet til at håndtere det massive problem, som udledningen af drivhusgasser udgør for byer."
 

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

Kommentarer

}