Bæredygtige Byer™

Wien: "Bike-City" - et boligområde der fremmer blød mobilitet

"Bike-City“ projektet i Wien er målrettet cyklisters behov. Det banebrydende er undtagelsen fra lovgivningen om obligatoriske parkeringspladser, som gav mulighed for at investere i mennesker, frem for i biler. Efterspørgslen på projektet har allerede betydet at mindst et Bike-City projekt skyder op i Wien.

13-Hofansicht_Spielzone_640x375_0
Legeplads i gården til Bike-City projektet, foto venligst udlånt af developer GESIBA

Ideen til "Bike-City" fulgte i kølvandet på den succesfulde realisering af "Car Free Housing Project" i Wien, 2001. Begge projekter var initieret af Christoph Chorherr, borgmester i Wien, som arbejdede for mobilitet i byen uden brug af bil. I "Car Free Housing Project" opførte byen 244 nye lejligheder. Beboere i komplekset forpligter sig til at klare sig uden egen bil. I stedet etableres en delebil ordning.

Konceptet ved "Bike-City projektet" er helt det samme: I stedet for at bygge en parkeringsplads per husstand, - som lovgivningen i Wien kræver det - gjorde kommunen en undtagelse fra reglen, og tillod kun at bygge halvt så mange (i Car Free Housing projektet byggede man kun 10%). De penge, der blev sparet på ikke at anlægge parkeringspladser, blev heller ikke investeret i cykelstier, men blev i stedet brugt til wellness (sauna, afslapnings rum), en legeplads til børnene, fællesarealer og flere grønne områder. Dermed blev de midler, der ville være gået til biler frigivet til menneskevenlige tiltag.

Både "Car Free Housing" og "Bike City" projekternes succes viser at der stadig er behov for yderligere projekter som disse i Wien, især fordi bygningsreglementet prioriterer bilisternes behov højt. Men hvis der ikke etableres flere cykelstier og skabes andre incitamenter for cyklister i Wien, får byen svært ved at leve op til sit mål om at øge antallet af cyklister.

Bænke i gården til Bike-City projektet, venligst udlånt af developer GESIBA


5000 borgere ansøgte om en af de 99 lejligheder i "Bike-City" projektet. Så Wien by har i 2009 besluttet at udvikle nye "Bike-City" projekter, tæt på Danube floden. Planen er at etablere omkring 250 lejligheder, opført som passivhuse, en park og et hotel målrettet cyklister. Samtlige "Bike-City" projekter er forbundet med nærliggende offentlig transport. Det er med al tydelighed vist at et succesrigt koncept skaber grobund for yderligere projekter og mere bæredygtige byer, når det gælder transport og byggeri.

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

Kommentarer

}