Arkitektur, matematik og broer

Hvorfor handler arkitektur også om matematik?

Workshop-DAC-Byg-en-bro.jpg

Foto: Julie Dufour 

Praktisk information
 
Fag: Matematik
 
Klasstrin: 3.-6. klasse 
 
Varighed: 2,5 timer
 
Sted: Dansk Arkitektur Center, Strandgade 27b, 1401 København K 
 
Pris: 1.125 kr. incl. materialer til workshops 
 

Formål

Undervisningsforløbet har til formål at:

  • Udvikle elevernes viden om arkitektur med fokus på Københavns broer
  • Med afsæt i broer - at eleverne opnår forståelse og erfaringer med geometrisk tegning, opmåling og konstruktion af geometriske figurer
  • At eleverne gennem leg og eksperimenter opnår erfaringer med geometriske formers konstruktive egenskaber

Matematik har siden antikken spillet en vigtig rolle i arkitekturen, og det er ofte helt enkle geometriske former, der ligger til grund for store arkitektoniske værker.

Broer bliver afsæt for vores undersøgelser af geometriske former, mønstre og størrelser, og i Arkitekturlaboratoriet eksperimenterer vi med tegning og tredimensionelle modeller af broer.


Fælles mål - Matematik

Undervisningsforløbet er målrettet Undervisningsministeriets nye Fælles Mål for Matematik:

Efter 3. klasse:

Kompetenceområde: Geometri og måling

  • Kompetencemål: Eleven kan anvende geometriske begreber og måle (efter 3. kl.)

Færdigheds- og vidensmål: Geometrisk tegning

  • Fase 3: Eleven kan bygge og tegne rumlige figurer
  • Fase 3: Eleven har viden og metoder til at bygge og tegne rumlige figurer

Efter 6. klasse:

Kompetenceområde: Geometri og måling

Færdigheds- og vidensmål: Geometrisk tegning

  • Fase 1: Eleven kan gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegne ud fra givne betingelser
  • Fase 3: Eleven kan tegne rumlige figurer med forskellige metoder
  • Fase 3: Eleven har viden om geometriske tegneformer til gengivelse af rumlighed  

>> Læs mere om Forenklede Fælles Mål Matematik

>> Download inspiration til arbejdet med matematik i undervisningen

Sidst opdateret d. 13. oktober 2016

}