Arksite kanon

Sølystvej

Mogens Lassens tre hvide villaer i Klampenborg er inspireret af Le Corbusiers rene funktionalisme.

Mogens Lassen er sandsynligvis den danske arkitekter, der er mest inspireret af den schweiziske arkitekt Le Corbusier. Han var ikke mindst inspireret af Le Corbusiers hvide villaer, der fra slutningen af 1920’erne dannede forbillede for europæiske arkitekter. Mogens Lassen var med andre ord funktionalist og blev direkte generet hvis et rum var dårligt proportioneret – på samme måde som falske toner skærer i ørerne på en komponist.

Det kommer til udtryk i hans tre jernbetonvillaer Sølystvej 5, 7 og 9-11. Villaerne er opført på det nedlagte Christiansholms Fort langs den ene af en smal slugts skrænter og har alle indgang i første sals højde. De er alle inspireret af Le Corbusiers fem arkitektoniske krav til et moderne hus: det skal løftes på søjler, have en åben rumplan, en frit komponeret facade, vinduesbånd og en taghave.

Både nr. 5 og 7 er opført i 1935 og er i tre etager. Villaerne har ingen vinduer mod nord, mens den ikke-bærende sydfacade har skydevinduer fra gavl til gavl.

Nr. 5 byggede Mogens Lassen til sig selv og inspirationen fra Le Corbusier ses tydeligt. Husets kubistiske form, de glatte hvide flader, de ubrudte vinduesbånd og ikke mindst den åbne tagterrasse er alle lån fra Le Corbusiers tidligste værker.
Også indenfor er huset funktionalistisk på grænsen til det snusfornuftige. Fra køkkenet kan maden rækkes ind i spisestuen, der står i åben forbindelse med en stor dagligstue. På førstesalen er en nedfaldsskakt, så vasketøjet ryger direkte ned i vaskekælderen.

Villaen på Sølyst vej nr. 7 er symmetrisk både i plan og facade. I adgangsetagen ligger køkken og spisestue på den ene side af et centralt trappetårn, mens opholdsafdelingen ligger på den anden side. Soveværelserne i overetagen har adgang til en balkon, mens underetagen er i plan med haven.

Nr. 9-11 er opført i 1938 på et sted, hvor skrænten ikke er så høj. Huset er derfor kun i to etager og følger vejens krumning. Huset skiller sig ud, idet det er opdelt i tre bygningsvolumener med hver sit tag. De tre afdelinger er formet forskelligt og skulle oprindelig have været malet henholdsvis rødt, okseblodsfarvet og blåt. I dette hus er alle rum i direkte forbindelse med naturen udenfor, og mod haven danner en terrasse overgang til græsplænen.

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

}