Tidligere aktiviteter fra DAC& LEARNING

Se oversigt over et udvalg af tidligere aktiviteter fra DAC& LEARNING.

ONLINE FOTOUDSTILLING

Velkommen inden for i DAC& LEARNINGs online fotoudstilling.

Her udstiller vi vores store samling af pavillonmodeller bygget i henholdsvis kopipapir og tape. Modellerne er skabt af børn, der har deltaget i en af DAC& LEARNINGs workshops i løbet af efteråret 2012.

For yderligere information kontakt DAC& LEARNING, Malene Abildgaard mab@dac.dk


Created with Admarket's flickrSLiDR.

 

 

ARKITEKTURMODELLER - SHOW ME YOUR MODEL

Arkitekturmodeller _ungdomsuddannelserHvordan arbejder arkitekter med modeller? Hvad kan modellen fortælle os om arkitekters kreative processer? Med afsæt i et udvalg af modeller i udstillingen Show Me Your Model får vi et indblik i tendenser i nyere dansk arkitektur, samtidig med at vi undersøger en helt særlig formidlingsform. I Arkitekturlaboratoriet skal eleverne selv afprøve, hvordan idéer kan tage form i deres egne arkitekturmodeller.

Dato: den 20. august - den 12. oktober 2012
Pris: 2 timer/ 600 kr.
Fag: billedkunst, design, dansk
Målgruppe: ungdomsuddannelserne + 1.-6.-klasser

 

ARKITEKTUR OG MATEMATIK - SHOW ME YOUR MODEL

SMYM_workshop_2_460.jpg Hvad kan arkitekturmodellen fortælle os om arkitekters kreative processer og matematiske fremgangsmåder? Med afsæt i et udvalg af modeller i udstillingen Show Me Your Model får vi et indblik i hvordan stil, teknik, symbolik og matematik spiller sammen i formgivningen af arkitektur.

Dato: den 20. august - den 12. oktober 2012
Pris:
2 timer/ 600 kr.
Fag:
matematik
Målgruppe:
ungdomsuddannelserne + 1.-6. klasser

UNDERSØG UDSTILLINGEN SHOW ME YOUR MODEL

Gå til arkitektur i fritidenHvordan arbejder arkitekter med modeller? Hvad kan modellen fortælle os om arkitekters kreative processer? Med afsæt i et udvalg af modeller i udstillingen Show me Your Model får vi et indblik i tendenser i nyere dansk arkitektur, samtidig med at vi undersøger en helt særlig formidlingsform. I arkitekturlaboratoriet skal eleverne selv afprøve, hvordan idéer kan tage form i deres egne arkitekturmodeller.

Dato: den 20. august - 12. oktober 2012
Pris: 2 timer/ 600 kr.
Fag: Billedkunst, design, dansk
Målgruppe: 7.-10. klasse + 0. klasse/SFO'er/børnehaver

 

ARKITEKTUR OG MATERIALER - MATERIAL WORLD   

Minitegl 4_JDWKender du historien om de 3 små grise? I historien overlever den gris, der vil bygge med mursten frem for med strå og pinde. Et godt murstensarbejde kræver sin murer, og når muren først står, så holder den godt. Vi starter undervisningsforløbet i udstillingen MATERIAL WORLD, hvor vi undersøger forskellige byggematerialer. I workshoppen skal vi stable minimursten fra Petersen Tegl, rigtige mursten, bare i miniature. Vi skal arbejde med mønstre og sammen bygge boliger.


Dato:
april - maj 2012
Pris: 2 timer / 600 kr.
Fag: Billedkunst, dansk, natur og teknik

 

ARKITEKTURTEGNING FOR 1. til 5. KLASSE

ArkitekturtegningHvad er en arkitekturtegning? Hvordan bruger arkitekter tegninger i deres arbejde? Hvordan tegner man arkitektur?

Undervisningsforløbet i Dansk Arkitektur Center består af to trin: Vi starter i udstillingen Drawing by Drawing, hvor vi undersøger tegneteknikker, -metoder og -materialer. I Dansk Arkitektur Centers arkitekturlaboratorium skal eleverne, inspireret af det vi har set, selv tegne arkitektur og afprøve en række forskellige tegneredskaber og -overflader bl.a. med fokus på at udtrykke lys, skygge, bevægelse og dybde. Elevernes tegninger kan efterfølgende udstilles hjemme på skolen. Opgaver udleveres undervejs.
 
Fag: Billedkunst
Pris: 2 timer / 600 kr.
Mødested: Dansk Arkitektur Center
Målgruppe: 1. til 5. klasse
 
 

PROJEKT BRUG BYEN 

Brug _byen _134Danske og svenske elever bytter by og analyserer byrum i København og Helsingborg i uge 43-48 2010.

Brug Byen/ Använd Staden er titlen på et svensk-dansk pilotprojekt som overordnet handler om hverdagsintegration i Øresundsregionen. I projektet skal elever fra København og Helsingborg analysere byens rum i hjembyen og efterfølgende bytte med deres danske/svenske makkere. Projektet tager udgangspunkt i en byrumsanalyse udarbejdet af DAC Undervisning. Det er ambitionen at projektet på sigt skal udvikle sig til en række nye undervisningsaktiviteter på tværs af sundet. Læs mere.

 

KLODSEDE FORMER

KlodsedeFormer134Fra mandag d. 3. maj til fredag d. 7. maj 2010 tilbød Dansk Arkitektur Center undervisningsforløb og workshops med bunker af LEGO® klodser som omdrejningspunkt.

Forløbet tog udgangspunkt i den aktuelle udstilling MIND YOUR BEHAVIOUR, hvor den danske arkitektvirksomhed 3XN viste flotte og fantasifulde eksempler på deres arkitektur.  

Med en god portion inspiration fra 3XN i rygsækken, indtog klasserne LEGO byggepladsen i Dansk Arkitektur Centers helt nye Arkitekturværksted. Der blev planlagt, indsamlet materialer og først og fremmest bygget. Til sidst skulle eleverne præsentere deres bygninger for hinanden og forklare, hvordan netop deres hus får folk til at opføre sig anderledes end normalt.

Dato: den 3. maj - 7. maj 2010

 

MIND ME MOVING - WORKSHOP FOR BØRN

MINDMEMOVING010_134.jpgKan arkitektur få os til at bevæge os på nye måder? Ja siger arkitektvirksomheden 3XN, der er udstillingsaktuelle i Dansk Arkitektur Center med udstillingen MIND YOUR BEHAVIOUR.

I weekenden den 20.-21. marts afholdte Dansk Arkitektur Center børneworkshoppen MIND ME MOVING - en heldagsworkshop med arkitektur, parkour og modelbyggeri, der gav børnene indblik i, hvordan arkitektur kan påvirke den måde, vi bevæger os på og den måde, vi opfører os på over for hinanden. På workshoppen så børnene nærmere på, hvordan arkitekterne fra 3XN arbejder med at skabe bygninger, og parkourteamet JiYo viste, hvordan de bruger arkitekturen og byen på sjove måder, når de hopper fra bygning til bygning, på trapper og tage.  Børnene fik selv lov til at prøve kræfter med JiYo-gutternes tricks, inden de selv byggede arkitekturmodeller, hvor bevægelse, adfærd, form og materialer var nøgleordene.

Læs mere om udstillingen

Dato: den 20. - 21. marts 2010

 

NORDHAVNEN - BÆREDYGTIG BYDEL

Nordhavnsustilling_220.jpgI forbindelse med COP15 tilbød DAC Undervisning et forløb om bæredygtig byudvikling i Nordhavnen. Eleverne fik lov til selv at prøve arbejdet som arkitekter og byplanlæggere af, når de i grupper skulle lave byrumsundersøgelser i Nordhavnen.

Udviklingen af Nordhavnen er med sine 200 ha Skandinaviens største byudviklingsprojekt og visionen er, at bydelen skal være fyrtårn for bæredygtig byudvikling. Bydelen ventes udviklet over de kommende 40-50 år.

Vi så nærmere på selve vinderprojektets bæredygtige tiltag og talte om de udfordringer der ofte opstår, når hele bydele skal udvikles. Hvordan kan man lave en masterplan for et område på en måde, så alle brugere kan være tilfredse? Og hvordan kan man tage stilling til, hvad byen har brug for om 50 år?

 Læs mere om Nordhavnsudstillingen

 


WORKSHOP I BERLIN

workshop_berlin_134.jpgSwimmingpools, tagterrasser og grønne haver var nogle af hovedingredienserne, da berlinske børn den 19.-20. oktober byggede bæredygtige byer i de nordiske ambassaders Fælleshus i Berlin.

I to workshops arrangeret af de nordiske ambassader og Dansk Arkitektur Center blev børnene introduceret til arkitektur og bæredygtighed og lod sig inspirere af eksempler fra Dansk Arkitektur Centers vandreudstilling Building Sustainable Communities, der blev vist i Fælleshuset fra den 6.-26. oktober 2009.

Efter en tur i udstillingen skulle børnene selv være arkitekter og byplanlæggere og vælge et sted i verden til deres fremtidsby. Valget faldt på Texas og Berlin, og det kom der fine, fantasifulde og ikke mindst bæredygtige resultater ud af.

Dato: den 19.-20. oktober 2009


 

HØJHUSE I BØRNEHØJDE - undervisningsforløb og LEGO® byggeplads for børn om bæredygtige højhuse i Dansk Arkitektur Center

BIG_LEGO_MODEL_134.jpgHvordan ser fremtidens højhuse ud i LEGO klodser? Fra den 8.-17.maj forvandledes Dansk Arkitektur Center til en LEGO byggeplads, hvor børn og voksne gav deres bud på fremtidens højhuse i LEGO klodser.

Med inspiration fra BIGs højhusprojekter i udstillingen, YES IS MORE, fik børnene mulighed for at prøve kræfter med de fantasifulde former, og fik indblik i, hvad en tæt og høj by betyder for udviklingen af den bæredygtige storby.

Højhusene blev bygget ud fra enkelte principper, for eksempel: Byg på et lille byggefelt eller udnyt dagslyset optimalt i bygningen. Dansk Arkitektur Centers undervisere hjalp til med byggeriet.

I løbet af ugen voksede en meget høj, farverig og fantasifuld by frem og på byggepladsens sidste dag, søndag d. 17. maj, udvalgte en børnejury tre vindere, hvis huse levede op til de fire principper: Grøn by, tæt by, lys by og firkant forbudt. De tre vindere modtag alle en æske LEGO med posten.

Se vinderprojekterne her

Dato: den 17. maj 2009
  

BYEN ER VORES!

stemme_134.JPGI anledningen af 100-året for Kvinders Valgret inviteredes folkeskolerne i København til demokratifestival fra 9.-13. marts 2009. En række kulturinstitutioner deltog i begivenhederne.

DAC Undervisning bidrog til festivalen i med byvandringen 'Byen er vores!'. Formålet med byvandringen er at præsentere eleverne for forskellige måder at planlægge en by på og diskutere, hvem der bestemmer, hvordan byen skal være og udvikle sig i fremtiden. Vi går fra Christianshavn til Christiania og ser nærmere på forskellene mellem de to bydele.

I Danmark har vi en unik mulighed for at påvirke byggeprocesserne igennem demokratiske processer, bl.a. ved at deltage i høringer om nybyggeri. Hvordan kan vi ellers påvirke vores omgivelser?

Læs også om demokratifestivalen på kvindersvalgret.dk

Dato:
 den 9.-13. marts 2009
 

 

 

BRUNCHARRANGEMENT OG BØRNEVÆRKSTED PÅ DANSK ARKITEKTUR CENTER

Nissevaerksted_134.jpgDansk Arkitektur Center inviterede børn og voksne til brunch og arkitekturværksted den 7. december 2008.

Børnene byggede nissebyer og landskaber, som de efterfølgende kunne tage på hovedet og optræde med i en 'hatwalk'.

Skuespilleren Lotte Andersen læste HC Andersens eventyr 'Snedronningen', mens børn og voksne nød en dejlig brunch i Dansk Arkitektur Centers café.


Dato: den 7. december 2008 

 

LÆRERSEMINAR OM ARKITEKTUR - Inspiration til læring

BBB_134.jpgDansk Arkitektur Center afholdt i november 2008 eftermiddagsseminar om undervisning i arkitektur i folkeskolen på Utzon Center i Ålborg.

På seminaret blev de deltagende introduceret til, hvordan man kan arbejde tværfagligt med arkitektur i folkeskolen og boligen som case.

Spillet Playspace og undervisningsmaterialerne Arksites, som er gratis og kan findes på dac.dk/undervisning, blev demonstreret og børneudstillingen Børn Bygger Bolig blev gennemgået.

Målgruppe: Undervisere i dansk, samfundsfag, historie, geografi, billedkunst og mediefag.

Dato: den 19. november 2008
Sted: Utzon Center Ålborg
Download pdf med program

 



SEMINARER OM FORMIDLING AF ARKITEKTUR FOR BØRN OG UNGE

SeminarArkiDesign_134DAC Undervisning deltager i en arbejdsgruppe i Børnekulturens Netværk, som sætter fokus på formidling af arkitektur og design for børn og unge. I den forbindelse blev i 2008 afholdt en række seminarer.

I slutningen af 2008 udgives en publikation, som kortlægger de eksisterende muligheder og rummer eksempler fra Danmark, Norden, Europa.

 


den 1. april 2008:

Tema: Inspiration og innovation i formidlingen
Sted: Kulturstyrelsernes Hus, København

den 10. juni 2008:
Tema: Kreativ fritid for børn og deres familier
Sted: Dansk Arkitektur Center, København

den 2. september 2008:
Tema: Børn og byer - en dansk rollemodel
Sted: Arkitektskolen Århus

den 10. november 2008:
Tema: Arkitektur og design i undervisningen
Sted: Trapholt, Kolding
Download program (pdf)

Læs mere om alle fire seminarer på boernekultur.dk

 

 

FRA ILDSTED TIL SAMTALEKØKKEN - et undervisningsforløb om boligen

Indsted_134DAC Undervisning har i samarbejde med Lejre Forsøgscenter og landskabsarkitekten Barbara Le Maire Wandall fra tegnestuen Ekstrakt udviklet et undervisningsforløb om boligen.

Projektet er et pilotprojekt rettet mod seks 8. klasser fra Kulturregion Midt- og Vestsjælland og er en del af et større tiltag der har til formål at styrke børn og unges kendskab til den kreative proces.

I løbet af to uger har hver klasse arbejdet med boligen. De har undersøgt deres egen bolig via fotografi, grundplanstegninger, diagrammer og interviews af familiemedlemmer. I Lejre Forsøgscenter og Ørestad Nord og City har de oplevet både fortidens og nutidens boliger. Efterfølgende har de skabt deres egne modeller for fremtidens bolig i klassen og afsluttet med en udstilling og præsentation.
 
Projektet løb af stablen i september og de sidste klasser har nu afsluttet forløbet. Der har været rigtig mange positive kommentarer og gode forslag til, hvordan arkitektur kan integreres tværfagligt. 

DAC Undervisning takker både elever og lærere for en flot indsats og nogle rigtige fine projekter.

Projektforløb september 2008
 

Sidst opdateret d. 21. januar 2014