Copenhagen X Galleriet

Carlsberg Oplevelsescenter

Carlsberg vil skabe et nyt oplevelses- og besøgscenter i de gamle historiske bygninger

I 1913 donerede Carl Jacobsen Den lille havfrue til København by - nu vil Carlsberg gentage succesen ved at omdanne Carlsberg Bryghus og Elefantporten til et nyt turistvartegn i hovedstaden, der kan tiltrække 400.000 gæster om året.

Med det kommende besøgs- og oplevelsescenter vil Carlsberg også styrke deres brand i Valby og samtidig udvikle deres tilstedeværelse i Carlsberg-byens sammensatte bymiljø.

Our House is Your House

Besøgs- og oplevelsescenteret skal udvikles af et internationalt team bestående af Ralph Appelbaum Associates (US), PLH Architects (DK),The Visitor Attraction Company (UK), ARUP (UK). Teamet vandt arkitektkonkurrencen med forslaget Our House is Your House.

Vinderforslaget kræver ikke radikale ændringer men drager derimod tydelige paralleller til den historiske arv og autenticitet, som bryggeriet ved Valby bakke har skabt gennem mere end et århundrede.

Bryghuset skal være scene for den digitale tidsalder

Ideen bag oplevelsescentret er at inddele det i tre oplevelseszoner: Velkomst, Udfordring og Belønning.

Dennis Cohen, projektdirektør fra Ralph Appelbaum Associates i New York er ikke bange for at sætte overlæggeren højt for det nye oplevelsescenter:

"Carlsberg vil byde verden velkommen i sit transformerede ikoniske bryghus, der skal være en scene for den digitale tidsalder, som kan engagere og belønne en ny generation af eventyrer, der er villige til at, som vi siger på engelsk, 'step up and do the right thing'".

Det enkelte menneske skal være i fokus i det nye oplevelsescenter, som skal ligge lige der, hvor Carlsberg Bryghus gennem tiderne har produceret utallige liter øl.

Digitale genfærde og tidsmaskiner

Koreograferet surround-sound og digitale genfærd fra Carlsbergs historie vil i "the green room" én gang i timen fortælle anekdoter fra Carlsbergs historie, ligesom en "tidsmaskine" vil transportere de besøgende tilbage til år 1901, hvor bryghuset blev bygget.

Tagterrasse, sky arena og klubscene

Formålet med oplevelsescentret er at skabe en førsteklasses attraktion med bred appel til besøgende, der vil udfordres, engageres og underholdes af et af verdens førende brands. Netop at udfordre og engagere er nogle af Carlsbergs nedarvede værdier.

Juryformand og koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen er yderst tilfreds med Our House is Your House's ambitioner: "En helt utrolig tagterrasse med udsigtsplatform og spa, en sky arena, bar og restaurant samt en helt ny klubscene. Alt sammen i hjertet af København.

Med dette projekt tilfører vi ikke bare København en turistattraktion i verdensklasse; Carlsberg-bydelen får samtidig et trækplaster, der fremover vil understrege Carlsbergs tydelige tilstedeværelse i København," siger koncernchefen.

Luftballon og lysende isbjerg

Om sommeren vil en luftballon tage de besøgende med op over Carlsbergs tage til en panoramisk udsigt over København, og det vil være muligt at bestige et lysende "isbjerg", at køre med en åben elevator op til baren "Global bar" og at høre intime livekoncerter i et nyt amfiteater.

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

}