Copenhagen X Galleriet

DFDS Færgeterminal

I årtier har københavnerne oplevet synet af de store færger fra Oslo, der adstadigt er gledet gennem havnen for at lægge til på Kvæsthusbroen næsten midt i byen.

For nogle var det derfor sørgeligt, da færgelejet i 2004 flyttede nordpå til den gamle frihavn, og passagererne kan måske også savne den stemningsfulde ind- og udsejling forbi Amalienborg og Langelinie.

Til gengæld er det blevet langt lettere at komme til og fra færgen. Hvor passagertrafikken tidligere var tvunget ind i det tæt befærdede område omkring Bredgade og Kongens Nytorv, så føres den i dag via Kalkbrænderihavnsgade på Østerbro.

Alt-i-et byggeri

Ved mange færgelejer oplever gående passagerer at skulle købe billet et centralt sted for derefter at komme frem til færgen ved at vandre ad ramper og gennem lange gange.Den model har man gerne villet undgå hos tegnestuen 3XNielsen, som har tegnet den nye terminal. I stedet har arkitekterne søgt at integrere alle funktioner i en og samme aflange bygning, der tager imod omkring 1500 passagerer om dagen.

'Ideen er, at folk træder ind i et flow, hvor de løbende kommer forbi de forskellige funktioner, såsom check-in, paskontrol, told etc.', fortæller arkitekt Jørgen Søndermark fra 3XNielsen.

Spektakulær minimalisme

Arkitektonisk er den nye færgeterminal en hel del mere spektakulær end den gamle.

Terminalen med tilhørende kontrolstation er udenpå beklædt med forskellige typer glas, hvilket er med til at skabe et minimalistisk udtryk.

Netop glasbeklædningen og den bagvedliggende belysning giver bygningen en særegen karakter i skumring og mørke. Terminalen løftes op fra molen af sorte sokler, der rummer depot- og lagerarealer. Kontrolstationen, som betjener lastbiler og anden godstrafik, er udformet som en slags gård-bygning, hvor forskellige elementer samles under et fælles tag. Taget har en udskæring i midten, som betyder, at der falder lys på stationens centrale gård.

 

 

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

}