Copenhagen X Galleriet

Flintholm Station

Flintholm Station, der blev indviet i 2004, er Ringbanens knudepunkt og landets tredje travleste station.

Da en ingeniør ved navn Hammerich i 1885 for første gang fremsatte ideen om en ringbane rundt om København, faldt den ikke i god jord hos myndighederne. Først i 1934 kom en halv ringbane i form af den Ydre Bybane, som gjorde det muligt at undgå turen ind over centrum, når man skulle fra Hellerup til Vanløse. I 2005 blev den gamle plan så realiseret fuldt ud, og i dag kan man stå på toget i Hellerup for 18 minutter senere at stå af igen ved Ny Ellebjerg, der med sin åbning i 2007 fuldendte ringbanen.

Nye stationer

Ringbanen udgøres af seks gamle stationer og seks nye: Flintholm, Ålholm, KB Hallen, Danshøj, Vigerslev Allé og Ny Ellebjerg. Målet har været, at de nye stationer skal være enkle og overskuelige, og perronbygningerne er hovedsagligt opført i glas og stål. Samtidig er der lagt vægt på, at Ringbanen skal være let at bruge. Togene kører på hverdage altid hvert femte minut, og dermed behøver passagererne ikke sætte sig ind i komplicerede køreplaner.

Bedre forbindelser

Den helt centrale tanke med Ringbanen er, at den skal aflaste og skabe nye forbindelser til det eksisterende net af tog og busser. I løbet af en tur med Ringbanen er det således muligt at skifte til Metroen, en række buslinjer og alle S-togsnettes seks fingre. På Hellerup Station er der ydermere forbindelse til regionaltogene. Håbet er, at Ringbanen desuden skal lokke flere tusinde bilister over i toget, hvilket vil komme miljøet til gode.

Flintholm som knudepunkt

Flintholm Station, der blev indviet i 2004, er Ringbanens knudepunkt. Den lettere futuristiske station med det 5.000 m² store glastag er blevet den tredje mest travle i landet efter Københavns Hovedbanegård og Nørreport. DSB og Banedanmark regner med at op mod 90.000 mennesker i 2010 vil bruge Ringbanen dagligt. Heraf vil over halvdelen passere Flintholm. I 2007 var Ringbanens daglige passagertal omkring 21-22.000.

 

 

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

}