Copenhagen X Galleriet

Grønne Cykelruter

Visionen med de grønne cykelruter er at fremme sikker cykeltrafik og dermed få endnu flere til at cykle.

Københavnerne er glade for at cykle. Omkring en tredjedel af alle ansatte i københavnske virksomheder cykler til og fra arbejde, og der er i dag et stort pres på hovedindfaldsvejenes cykelstier. Her trænges de hurtige og de mere besindige cyklister om pladsen, og de skal hyppigt stoppe op for trafiklys og busstoppesteder. Det giver dårlig sikkerhed og komfort for alle.

Visionen med de grønne cykelruter er at fremme sikker cykeltrafik og dermed få endnu flere til at cykle. Det sker ved at skabe nye 'hovedveje' for cyklister, hvor de kan komme hurtigt frem i behagelige grønne omgivelser - og i fred for biltrafikken.

Også til turister

De grønne cykelruter erstatter ikke eksisterende cykelstier, men fungerer som supplement.

Ruterne i København og Frederiksberg Kommuner er koordineret med de grønne hovedstier i Region Hovedstaden. Desuden er det meningen at justere de nationale cykelruters forløb i hovedstaden, ligesom de europæiske cykelruter er indarbejdet. Dermed kan de nye cykelruter være med til at trække cykelturister til København.

Selvom det nye rutenet primært er et tilbud til de mange, der dagligt færdes på kryds og tværs i storbyen, så er det også beregnet til udflugter og afslapning i grønne omgivelser.

Nørrebroruten godt på vej

Der er planlagt 22 grønne cykelruter på godt 100 kilometer, hvoraf ca. en tredjedel er eksisterende cykelstier gennem parker og lignende. Når rutenettet er fuldt udbygget, kommer det til at dække et område fra Ryvang i nord over Husum i vest til Ørestad i syd. Som et pilotprojekt er den såkaldte Nørrebrorute næsten fuldt realiseret. Ruten løber hovedsaglig på gamle baneterræner fra Hellerup gennem Nørrebro og Frederiksberg til Valby. Nørrebroruten indebar anlæggelsen af en cykel- og gangbro over Ågade, som åbnede i 2008.

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

}