Copenhagen X Galleriet

Holmen

Den tidligere Flådestation er omdannet til campus for kunstuddannelserne og boligområde bag Operaen.

Holmen var fra 1690 til 1993 hovedbase for den danske flåde og i samtlige 300 år desuden landets største arbejdsplads.

I starten af 90´erne flyttede flere og flere af forsvarets aktiviteter ud fra Holmen og da Flådestation København officielt blev nedlagt og skiftede status til Marinestation i 1993 var vejen banet for et helt nyt byområde med kulturelle uddannelsesinstitutioner, Operaen, erhvervslokaler og boliger i nye og gamle byggerier. At Holmen har haft samme ejer i 300 år forklarer måske, at så mange af de gamle værfter, skure, smedjer og haller er bevaret i så god en stand, at en stor del er blevet brugt i dannelsen af det nye kvarter.

Nyt liv i gamle huse

Forsvarets tidligere område består af Frederiksholm, Dokøen, Christiansholm, Nyholm, Arsenaløen, Margretheholm og Quintus. Nyholm og Quintus er stadig en del af forsvarets område, og på Margretheholm er de indledende manøvrer til et helt nyt kvarter ved at blive foretaget. De andre øer er bebygget ud fra ønskerne om at skabe et attraktivt og kreativt byområde.

En stor del af de eksisterende bygninger er omdannet til boliger, virksomheder og institutioner. To bevarede kanonbådsskure er blevet til fælleshus for andelsboligforeningen Halvtolv. I Bådværkstedet fra 1867 er der bygget ejerboliger. Den tidligere motortorpedohal er blevet til det bemærkelsesværdige ejerboligbyggeri, Torpedohallen, med det oprindelige bassin, hvor andre har gårdrum.

Langs Frederiksholms østbred med front mod Christiania ligger de 200 år gamle charmerende kanonbådsskure, der nu især huser mindre kreative virksomheder. Mellem skurenes tage er der sat ovenlys og der er lagt ny tegl, men skævheder er bevaret. Nye boliger og sommercaféer er også en del af det nye liv på Holmen.

Trafikal hovedpine

Ankomsten til Holmen har været på den politiske dagsorden i mange år og debatten fik nye højder, da Operaen på Dokøen blev indviet i 2002. Ingen bro leder direkte over til området og i bil må man køre forbi volden ved overgangen til Amager for at nå derud. Med ringe mulighed for flere indfaldsveje bliver biltrafikken centreret om forholdsvist få passager. Så da den interimistiske strandbar Luftkastellet for nogle år siden etablerede sig med stor succes blev det for meget for flere af de nye beboere, der følte sig stærkt generede, når bar og Opera lukkede og alle skulle hjem fra Holmen. Nogle af problemerne er nu afhjulpet af havnebussen, som netop er blevet suppleret med en rute fra Kvæsthusbroen. Holmens mange studerende og operagæster spares dermed for en omvej.

UPDATE: Den trafikale hovedpine ser ud til at blive løst, når Inderhavnsbroerne åbner. Tre broer vil fra 2013 skabe bedre forbindelse mellem Holmen og resten af København og gøre det lettere for studerende, operagæster og alle andre at komme frem og tilbage fra den gamle flådestation.

Sidst opdateret d. 21. januar 2014

}