Dansk Arkitekturguide

Nørreport Station

Det var ikke for hyggens skyld, når man lagde vejen forbi den gamle Nørreport Station. Der var garanti for at stå i vejen, trappeskakterne lignede scenografien til en gyserfilm, og det tog en evighed at lokalisere sin cykel. Alt dette laves der om på, når Nørreport i disse dage bygges om.

Det nye Nørreport bliver en åben, sammenhængende plads med overskuelige og lettilgængelige faciliteter - skabt ud fra dine fodtrin. Et studie af fodgængernes foretrukne ruter på Nørreport ligger nemlig til grund for den nye stations form. Bevægelsesanalysen viser hvordan fodgængere mest naturligt bevæger sig henover pladsen og aftegner samtidig de områder hvor der ikke er særlig meget trafik. I disse organisk formede områder placeres bygninger, cykelparkering og andre faciliteter der således ikke står i vejen, men skaber et godt flow hen over pladsen. Pladsen bliver domineret af runde former der skaber et sammenhængende udtryk uden 'bagsider' og kringelkroge. Cykelparkeringen fordeles over hele pladsen i mindre 'øer' der er sænket 30-40 cm, så man ikke er i tvivl om hvor cyklen parkeres.

De nye stationsbygninger overdækkes af ét stort organisk formet tag der binder bygningerne sammen og danner ly for vind og vejr. På de åbne arealer er der gjort plads til gadeliv, siddepladser, handel og udendørsservering. Al bus- og biltrafik bliver samlet på Nørrebrosiden og den åbne plads flyder således naturligt over i gågaderne på Fiolstræde og Købmagergade.

8. januar 2014 / Af Kasper Egeberg

Sidst opdateret d. 11. februar 2014