Invitation: Deltag i Fang din by – fotokonkurrence for udskolingselever

Deltag med din klasse i Dansk Arkitektur Centers store fotokonkurrence ’Fang din by’ i foråret 2017. Hvordan identificerer vi os selv ud fra det sted, vi bor? Hvilke steder i byen har været med til at forme dig, og den du er? Med udgangspunkt i de fælles mål for faget dansk efter 9. kl., skal dine elever arbejde med fotografi og identitet koblet til byen. Deres fotos vil blive udstillet på Dansk Arkitektur Center i maj 2017.

fangdinby

Foto: Dansk Arkitektur Center

Fang din by er en fotokonkurrence for udskolingselever i faget dansk. Formålet er at give eleverne et nyt blik på deres omgivelser og identitet gennem bl.a. at fotografere steder, der har/har haft betydning for dem. Eleverne skal ved hjælp af det tilkoblede undervisningsmateriale samtidig forholde sig til identitet gennem undersøgelse og diskussion af egne og andres fotos og tekster. F.eks. skal de læse nyere dansk litteratur af Amalie Laulund Trudsøe (koordinater), hvor identitet og urbane rum kobles tæt sammen.

>> Download pdf om Fang din by

Hvorfor deltage i Fang din by?

På grund af selfies, Instagram og Snapchat, er det at tage fotos med mobilen er en del af mange unges hverdag. I 'Fang din by' får eleverne derfor mulighed for at udtrykke sig gennem et medie som er deres. Forløbet rummer samtidig en anderledes måde at arbejde med identitet på, hvor identitet kobles til urbane rum, noget der også kan tale til de unge, der i høj grad er brugere af byen og vant til at iscenesætte sig selv i den. Gennem fotos på Instagram får eleverne mulighed for at 'møde' elever fra andre skoler, og konkurrenceelementet kan samtidig være med til at skabe fællesskab i klassen. Ved at bruge Instagram, et medie de allerede er aktive brugere af, samt en udtryksform (foto), de i høj grad tager for givet, kan man derved aktivere de unge til at arbejde med centrale dele af danskfaget.

Hvor lang tid skal jeg sætte af?

Under konkurrenceperioden fra 20. februar-7. april skal eleverne arbejde med forskellige opgaver i undervisningsmaterialet og med at tage billeder, som de uploader på Instagram med udvalgte hashtags (alternativt indsendes fotos pr. mail). Undervisningsmaterialet fylder ca. 2 lektioner og fotos til selve konkurrencen er 'hjemmearbejde'. Så selvom du måske har lagt din årsplan, er der mulighed for nemt at flette det ind, i og med at det er et relativt kort forløb.

Hvornår løber konkurrencen?

  • 17. januar: Undervisningsmateriale og lærervejledning udsendes til alle tilmeldte
  • 20. februar: Konkurrencen skydes i gang
  • 7. april: Sidste frist for upload af fotos
  • 24. april: Vinderklassen får besked
  • 11. maj: Udstillingsåbning og præmieoverrækkelse i Dansk Arkitektur Center¨
  • 11. juni: Udstillingen lukker

Hvad vinder man?

Det foto der har den bedste fortolkning af temaet vinder 2 billetter hver til hele klassen til Copenhagen Photofestival samt en rundvisning i Photo City og i Dansk Arkitektur Center. Mere info om konkurrenceregler samt step-by-step guide vil følge i undervisningsmaterialet. 

Sådan tilmelder du din klasse

Gå ind på www.billetto.dk/fangdinby og tilmeld din klasse her. Dermed modtager du også automatisk undervisningsmaterialet i januar.

Kobling til Fælles Mål - dansk

Kompetenceområde: Fortolkning

Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster

Målpar - fortolkning:

  1. Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
  2. Eleven har viden om identitetsfremstillinger

Kompetenceområde: Fremstilling

Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation

Målpar - fremstilling:

  1. Eleven kan fremstille multimodale produktioner
  2. Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion

Sidst opdateret d. 17. november 2016

Kommentarer