Kan man danse arkitekturen?

Ja, det er netop hvad børn og unge prøver kræfter med i undervisningsforløbet ARKITEKTUREN DANSER i Dansekapellet i København NV. Forløbet er skabt af arkitekt Claus Smed Søndergård og Dansekapellets dansere og koreografer.

Dansekapellet -ARKITEKTUREN DANSER 1

Historien bliver levende

Børnene arbejder i løbet af undervisningsforløbet med tre forskellige emner: Fortællinger, geometri og stemninger. Emnerne kobler arkitektur- og danseformidling, så lokalhistorie, plantegninger, arkitektoniske begreber og dansen som kunstart bliver sanselig og håndgribelig for eleverne.

Maja Juel, der er danser, konceptudvikler  og underviser på forløbet fortæller:

"Dans og arkitektur supplerer hinanden. Ved at bruge dansen til at arbejde med arkitektoniske begreber som geometri, rum og plantegninger får børnene en forståelse af arkitektur på egen krop. Der kommer fortælling og bevægelse på ord, som ellers ville være abstrakte og måske lidt kedelige, hvis man bare læser om dem i en bog.

Børnene oplever også et nyt lag af områdets historie. Deres nysgerrighed er vakt og den spreder sig til deres forældre og familier, der også får nye viden."

CLAUS SØNDERGAARD Arkitekturen Danser

Fængende kontraster

Dansekapellets historie og arkitektur er fuld af kontraster - fra det (grav)alvorlige, tunge og lukkede til det levende, legende, lyse og åbne. Det tidligere kapel er opført i 1908 med udvidelser i de følgende årtier og var Danmarks første kapel og krematorium.

Arkitekten Claus Smed Søndergård var sammen med DOMUS Arkitekter med til at skabe den arkitektoniske forvandling af det tidligere kapel til Dansekapellet, som blev indviet i 2012 og præmieret samme år. Han fortæller om samarbejdet med danserne og eleverne:

"Dansere har en meget sprudlende tilgang til verden og der er en spændende kontrast i deres måde at arbejde på. De er på den ene side meget fokuserede når de udvikler og på den anden side meget udtryksfulde, når de udfører og opføre dansen. De kontraster og denne dramatik har en særlig styrke i forhold til børn og læring og vi kan tydeligt mærke, hvor meget det fanger eleverne."

Senest har fire 5. klasser fra Lundehusskolen, Utterslev Skole og Al-Hilal Skolen deltaget og Dansekapellet håber at flere klasser og skoler kan opleve forløbet.

>> Læs mere om Dansekapellets program og tilbud

>> Læs mere om den arkitektoniske transformation af Dansekapellet

 

Vil du også opleve arkitekt og byrum med krop og bevægelse?

Kunne du tænke dig at arbejde med arkitektur, krop og bevægelse i undervisning af børn og unge? Så tilbyder Dansk Arkitektur Centers undervisningstjeneste DAC& LEARNING det mest omfattende udbud af undervisningsforløb, familieworkshops og undervisningsmaterialer inden for arkitektur og byudvikling rettet mod børn, unge, voksne og børnefamilier.

Find fx inspiration i det gratis undervisningsmateriale 'Idræt i gaden - bevæg dig, hvor du bor'. Her sætter vi fokus på gadeidrættens muligheder i Danmarks byer og kobler bevægelse og idræt med læring om arkitektur, byudvikling og samfundsforhold. Via en række opgaver, en quiz samt tre film om gadeidræt og arkitektur bliver eleverne i stand til at se deres egen by med nye øjne, når de skal analysere og dyrke gadeidræt i byens forskellige rum

>> Læs mere om IDRÆT I GADEN - BEVÆG DIG, HVOR DU BOR

Sidst opdateret d. 28. august 2017

Kommentarer