Hvad er fremtiden for det lille hus i byen?

Kartoffelrækkerne og Humleby – hvem vil ikke gerne bo der? I dag er de gamle byggeforeningshuse blandt byens mest eftertragtede og dyre adresser, men oprindelig blev de opført som billige boliger til arbejderklassen. Hvordan bygger vi nye boliger, der kan erstatte dem? Den 4. september åbner udstillingen 'Et lille hus i byen' i Dome of Visions og samtidig udkommer en antologi med samme titel.

humleby L4332330.jpg

Foto: Jens Lindhe

Kartoffelrækkerne og Humleby - hvem vil ikke gerne bo der? I dag er de gamle byggeforeningshuse blandt byens mest eftertragtede og dyre adresser, men oprindelig blev de opført som billige boliger til arbejderklassen. Hvordan bygger vi nye boliger, der kan erstatte dem? Den 4. september åbner udstillingen "Et lille hus i byen" i Dome of Visions og samtidig udkommer en antologi med samme titel.

Dansk Arkitektur Center og forlaget Historika / Gads Forlag fejrer byggeforeningernes 150-års jubilæum med en bog, en arrangementsrække og en udstilling om byggeforeningernes fortid og fremtid - under titlen 'Et lille hus i byen'.

Priserne på boliger i København synes kun at gå en vej: opad. Byen vokser med 1.000 nye indbyggere om måneden, og det skaber helt naturligt et pres på priserne, der gør det stadig sværere for almindelige familier at få råd til at bo i byen. Ligger noget af løsningen på fremtidens problemer gemt i fortiden?

En 150 år gammel løsning

For 150 år siden opstod byggeforeningerne som en ny boligform, der gjorde det muligt for den almindelige familie at købe bolig i byen. På det tidspunkt stod byerne også over for en række udfordringer, som fulgte industrialiseringen og den massive indvandring fra land til by. Boligforholdene i København var forfærdelige for byens fattige, og Arbejdernes Byggeforening blev derfor stiftet i1865 for at sikre, at der blev opført gode og sunde arbejderboliger. Inden den blev lukket i 1974, opførte foreningen ti bebyggelser i Københavnsområdet, hvoraf de ni står endnu: Sverrigsgade, Nyboder, Olufsvej, Kartoffelrækkerne, Humleby, Komponistkvarteret, Lyngbyvejskvarteret, Amagerkvarteret og Søborgkvarteret.

Et lokalsamfund midt i byen

I modsætning til de tætbebyggede lejligheder i brokvartererne var byggeforeningsboligerne ofte udformet som små, toetagers rækkehuse med masser af lys og luft. Desuden blev der tænkt i fællesarealer og -faciliteter som f.eks. badeanstalt, brugsforening, bibliotek, forsamlingshus, værksteder og endda brandstation. Man fik et lille lokalsamfund midt i byen - noget man stadig kan fornemme, hvis man går en tur rundt i f.eks. Nyboder. Men hvad blev der af byggeforeningerne? Hører de kun fortiden eller også fremtiden til? Og går du selv rundt og ønsker dig et lille hus i byen?

Bogen 'Et lille hus i byen' fortæller om de tanker, der oprindelig lå til grund for Arbejdernes Byggeforening og dens bebyggelser. Den beretter om husenes arkitektoniske kvaliteter og om det hverdagsliv, der udfolder sig i dem og omkring dem. I udstillingen 'Et lille hus i byen' er blikket vendt mod fremtiden med et fokus på, hvordan byggeforeningshusene kan inspirere fremtidens boligbyggeri. På arrangementerne får du både mulighed for guidede ture i byggeforeningshusene og debatter om fremtidens byggeri.

Udstillingen 'Et lille hus i byen' er udviklet i samarbejde mellem Dansk Arkitektur Center, Byggeforeningernes Fællesudvalg, Statens Byggeforskningsinstitut og Dome of Visions. Projektet er støttet af Realdania og KAB Fonden.

Udstillingen vises i Dome of Visions fra den 4. september (åbning kl. 16.00) til den 18. oktober, der er gratis adgang. I forbindelse med udstillingen er der en række arrangementer - læs mere her

Bogen 'Et lille hus i byen' udgives af forlaget Historika i samarbejde med Dansk Arkitektur Center. Redaktion: Claus Bech-Danielsen og Marie Stender. Fotos af Jens Lindhe.

For yderligere information kontakt:

Dansk Arkitektur Center
Kommunikationsmedarbejder, Kristina Neel Jakobsen