På løbetur gennem rådhuse og Ragnarok

Henover sensommeren kan man opleve Helsingør, København og Roskilde på en helt ny måde, når DAC Urban Trail inviterer til et løb gennem nogle af landets smukkeste bygninger. Turen går blandt andet gennem byernes rådhuse, Kronborg og Danmarks nye rockmuseum Ragnarok.

loeb

DAC Urban Trail er et 10 km motionsløb med det særlige kendetegn, at løbet foregår helt inde i maven af nogle af Danmarks mest ikoniske bygningsværker. Både muskler, øjne, næse og ører skal aktiveres på en helt unik tur igennem byens skjulte skatte og arkitektoniske perler.

Ruten er på 10 kilometer, og her gælder det ikke om at komme hurtigst i mål. DAC Urban Trail en aktiv måde at opleve arkitektur, byliv og kultur i fællesskab med andre, og hvis man synes 10 km lyder som en lang tur, er der intet til hinder for at gøre ophold eller gå undervejs. Løberne kan glæde sig til at komme igennem imponerende bygninger og museer, gemte baggårde, rekreative områder, trapper, passager, byens haver og parker. Undervejs på ruten vil der være små musikalske indslag og andre oplevelser. Sidst, men ikke mindst indgår der et måltid mad, når løberne er kommet i mål, og på eventpladsen vil der være rig mulighed for hygge og samvær.

>> Læs mere om Urban Trail her

København 25. september: Byens nye kulturkvarter

Ruten i København har fokus på Københavns Kulturkvarter, som ligger i hjertet af København mellem Indre By og havnefronten. Deltagerne tages på en rejse gennem historiske byrum og storslået arkitektur og kan bl.a. opleve Christiansborg Ridebane, Glyptotekets smukke have, Københavns Rådhus og Christian IV's gamle Bryghus. Det er dog ikke kun Københavns fortid, men også byens fremtid, som er i fokus, når løberne kommer forbi BLOX, der i 2018 vil danne ramme for bl.a. Dansk Arkitektur Center samt rumme boliger, restaurant, butikker, kontorer, park og pladser. Løbet starter og slutter foran Den Sorte Diamant.

Bonusinfo:BLOX er tegnet af OMA med Rem Koolhaas i spidsen, der tidligere har været på Times liste over de 100 mest indflydelsesrige mennesker.

Roskilde 21. oktober: En tur igennem Ragnarok

Én af de store attraktioner løberne kommer igennem i Roskilde er Vikingeskibsmuseet, hvor deltagerne vil kunne mærke fortidens sus. Danmarks spritnye rockmuseum, Ragnarok, ligger nok på den anden ende af museums-skalaen, og her vil løberne opleve moderne arkitektur tegnet af arkitekterne i COBE. Derudover udgør den nye kreative bydel i Roskilde, Musicon, en essentiel del af ruten hvor der bl.a. løbes igennem Hal 12, der normalt bliver brugt til at stå på skateboard i.

Bonusinfo:Hele Musicon er 250.000 m2, og rummede tidligere en betonvarefabrik.

>> Læs mere og tilmeld dig

HELSINGØR 7. MAJ 2017: TO RUN OR NOT TO RUN...

I Helsingør vil deltagerne mærke historiens vingesus på Hamlet's Kronborg, Marienlyst Slot og Helsingør Rådhus. Museet for Søfart (tegnet af BIG Architects) byder på prisbelønnet ny arkitektur og Kulturværftet på en blanding af nyt og gammelt i det tidligere skibsværft. Samtidig kan løberne nyde nærheden til Øresund, når ruten snor sig langs med havnepromenaden. Vejen lægges også forbi - og igennem - Konventum, lidt uden for byen, som byder på klassisk dansk arkitektur og design fra guldalderen i 50'erne.

Bonusinfo:Oprindelig skulle Jørn Utzon have tegnet Konventum-bygningen, men han fik pludselig travlt med at tegne operahus i Sydney, så i stedet blev det tegnet af tre arkitekter i fællesskab.

>> Læs mere og tilmeld dig

Arrangørerne vil i den kommende tid offentliggøre mange flere lokationer, der kan opleves og løbes igennem.

DAC Urban Trail er arrangeret af Dansk Arkitektur Center, Københavns Kulturkvarter og Golazo Nordic.

>> Læs mere om DAC Urban Trail

>> Download pressebilleder

Datoer

8. juni: Billetsalget starter

25. september 2016 kl. 09:00-12:00: Copenhagen Cultural District Urban Trail - København

21. oktober 2016 kl. 17:00-20:00: DAC Urban Trail - Roskilde

7. maj 2017 kl. 10:00-13:00: DAC Urban Trail - Helsingør

Hvad koster billetten?

Billetsalget til samtlige løb starter den 8. juni og sættes i gang med en early bird kampagne i juni måned. Herefter stiger priserne løbende.

Early bird-billetpris fra 8. juni til 31. juni - 249 kr.

Early bird partout-billetpris til alle tre Urban Trails fra 8. juni til 31. juni - 499 kr.

Ungdomsbillet til og med 16 år - 199 kr.

Om arrangørerne

Golazo Nordic
Golazo Nordic er del af en af Europas største arrangører af sportevents, belgiske Golazo Group. Urban Trail er en af gruppens event-serier, der foregår i flere større europæiske byer.

Dansk Arkitektur Center
Dansk Arkitektur Center (DAC) er Danmarks nationale center for udvikling og formidling af viden om arkitektur, byggeri og byudvikling. www.dac.dk

Københavns Kulturkvarter
Københavns Kulturkvarter er et formaliseret netværkssamarbejde, der har til formål at udvikle byområdet på og omkring Slotsholmen til et levende og sammenhængende Kulturkvarter med international tiltrækningskraft. For yderligere info se www.kulturkvarter.com