Børn bygger vilde, virtuelle broer i LEGO® og Minecraft

I påskeferien kan børn og familier som noget helt nyt, give den som arkitekt i både LEGO® Architecture og Minecraft, når der inviteres indenfor til Dansk Arkitektur Centers hyggelige familietradition 'Leg LEGO® arkitekt' - denne gang med temaet 'Gå på din bro i virtual reality'. Her designer børn deres helt egne broer og kan endda gå på dem i VR!

Leg Lego Arkitekt_presse

Foto: Venstre: Kristian Ridder-Nielsen, Midten: Pixabay, Højre: YouTube

Runde, skrå, snoede, små eller tårnhøje broer? København er blot ét eksempel på en by fyldt til randen med broer. Med Dansk Arkitektur Centers fine udsigt til mange af dem - Knippelsbro, Kyssebroen og snart Langebro, kan børnene blot se sig omkring og få inspiration til deres helt egen bro-konstruktion.

Som en ekstra fed dimension kan børnene, ligesom en rigtig arkitekt, opleve deres bro i
1-1-forhold. Med VR-briller kan de nemlig intet mindre end at træde ind i deres konstruktion, omgivet af hav på begge sider, og mærke det store sus i maven.

Minecraft åbner op for et 3D-univers, som giver børnene fri mulighed for at konstruere og skabe med digitale byggeklodser, og de vælger selv, hvilke materialer, deres broer skal bygges i. Der er et væld af muligheder, og det er op til børnene, hvor vild den virtuelle rejse skal være - de er skaberne og sætter rammerne.

"VR er faktisk blevet så populært, at de rigtige arkitekter nu har kastet sig over VR-brillerne. Det åbner nemlig op for muligheden for at opleve, hvordan det er at gå rundt i et hus, allerede mens det ligger på arkitektens tegnebræt. På den måde får arkitekterne langt bedre mulighed for at vurdere et nyt byggeri, end hvad man kan med traditionelle plantegninger og visualiseringer. Derudover giver det også brugerne af bygningen mulighed for at få et indblik af bygningen, før den opføres," siger Luise Holm-Rathje, projektleder af workshoppen i Dansk Arkitektur Center.

Med en kombination af de populære LEGO® Architecture klodser og computerspillet, Minecraft, bliver børnene stillet over for byggeudfordringer i både den fysiske og virtuelle verden, og får altså en forsmag på, hvordan det er at arbejde som rigtig arkitekt.

Når den sidste hånd er lagt på værket, har deltagerne mulighed for at deltage i den store Instagram-konkurrence. Her kan de lægge et foto af deres bro-konstruktion på Instagram og er altså med i puljen om spændende præmier.

Ny bro mellem DAC og BLOX

Workshoppens tema om broer kan ses i forbindelse med åbningen af den nye cykel- og gangbro mellem Christianshavn og BLOX. BLOX bliver Københavns nye kulturelle centrum og mødested, som samler virksomheder, boliger, café, restaurant, butikker, legepladser og byrum i ét. Her flytter Dansk Arkitektur Center (DAC) ind i 2018, hvor den nye bro altså illustrerer den fine overgang og forbindelse mellem DAC og BLOX.

>> Læs mere om workshoppen her

Pris: 'Leg LEGO® arkitekt - Gå på din bro i virtual reality' billetter koster kr. 95 pr. deltager inkl. udstillingsentré. OBS: Medlemmer af Børn i Byen får 20 % - DKK 76.

Billetter forudbestilles via www.dac.dk eller købes ved indgangen.

Periode: Søndag den 9. april - mandag den 17. april dagligt kl. 10.00-16.30.

Aldersgruppe: Fra 5 år - workshoppen kan tilpasses deltagernes alder. Der bygges med LEGO® architecture klodser og i computerspillet, Minecraft.

For yderligere information kontakt:
Kommunikationsmedarbejder, Kristina Neel Jakobsen
Mobil    +45 2365 4045